Dni Eliáša – nová nahrávka piesne, ktorá obletela svet

Pred 25. rokmi sme z anglického originálu preložili pieseň Dni Eliáša a v roku 2001 sme ju vydali na kazete a aj našom prvom CD nosiči Daj sa mi napiť. Mnoho rokov nás povzbudzuje a oduševňuje počas modlitieb. Je to naša obľúbená hitovka s hlbokým zmyslom, zakorenená v histórii a založená na prisľúbeniach. Táto pieseň ohlasujúca jubilejný rok, ktorý trvá od Kristovho zmŕtvychvstania, sa špeciálne hodí na tento rok a preto sme sa rozhodli ju poctiť novou nahrávkou.

Autora piesne Robina Marka sa od vzniku piesne ľudia pýtali na význam jej textu a okolnosti jej napísania. Prinášame vám pár myšlienok z rozhovoru s ním. Dúfame, že poodhalenie inšpirácie a kontextu vzniku piesne privedie k jej lepšiemu pochopeniu a ešte väčšiemu nadšeniu pri jej spievaní.

Robin Mark, autor piesne Dni Eliáša (Days of Elijah)

Pieseň nádeje

Dni Eliáša je hlavne pieseň nádeje. Robina Marka už ako chlapca na bohoslužbách oslovili starozákonné príbehy a postavy, ktoré sú predobrazmi Krista a Cirkvi. Pieseň napísal v roku 1994 po zhliadnutí televízneho Prehľadu roka. Bol to rok rwandskej občianskej vojny, ktorá si vyžiadala milión životov a rok, keď bolo vyhlásené prvé prímerie v Severnom Írsku:

Dni Eliáša – Hlásanie

„Na televíznej obrazovke sa predo mnou odvíjalo veľa absurdných, šťastných aj vážnych príbehov a tiež absolútne zdrvujúce príbehy, ako ten rwandský. Ako som Prehľad sledoval, začal som pociťovať beznádej ohľadom stavu sveta a vo svojom vnútri som sa pýtal Boha, či to má naozaj pod kontrolou. Po chvíli som pocítil uistenie, že Boh to má všetko v rukách a že dni, v ktorých žijeme, sú zvláštnymi časmi, keď sa bude od kresťanov vyžadovať integrita a odhodlanie postaviť sa za Neho tak, ako to urobil Eliáš, keď čelil Bálovým prorokom. „Toto sú dni Eliáša…“ Eliáš sa cítil izolovaný a sám v kultúre, v ktorej žil. Ale Boh mu povedal, aby sa postavil a hovoril v jeho mene.“

Dni Mojžiša – Spravodlivosť

Tiež potrebujeme byť svätými a spravodlivými a tu prichádzame ku „dňom Mojžiša“, cez ktorého nám Boh poslal morálny zákon. Teraz sme pod milosťou a nie pod zákonom, ale spravodlivosť, ktorá prichádza z viery, nemôže byť menšia ako morálny zákon, ktorý Mojžiš priniesol priamo od Boha. Ježiš nám povedal, že naša „spravodlivosť musí byť väčšia než spravodlivosť farizejov“ – ide mu o spravodlivé a slúžiace srdcia, ktoré túžia žiť svätý život preňho.

Čas Ezechiela – Jednota

„Dni veľkej skúšky, hladu a tmy“ sú odrazom čias, v ktorých žijeme, keď stále tisíce ľudí každý deň zomierajú od hladu, podvýživy a vojny. Uprostred toho všetkého sme povolaní vyznať, čomu a komu veríme. Druhý verš hovorí o obnovení jednoty tela, za ktorú sa Ježiš modlil – „aby boli jedno, ako ja a Otec sme jedno…“ Odkazuje na Ezechielovo prorocké videnie údolia suchých kostí, ktoré sa spájajú a stávajú telom. Sú obrazom Cirkvi, ktorá povstáva v jednote.

Čas Dávida – Chvála a uctievanie

Obnova chvály a uctievania Cirkvi je reprezentovaná „časom sluhu Dávida, ktorý zaspieval novú pieseň.“ Dávid bol Bohom použitý na zavedenie novej formy uctievania, chvály a vďakyvzdanie. Najprv len do malého stanu postaveného okolo Archy zmluvy (miesta Božej prítomnosti) a neskôr do chrámu postaveného Šalamúnom. Dávidovo uctievanie umožnilo mnohým ľuďom prísť do Božej prítomnosti a verejne ho chváliť na rozdiel od Mojžišových čias, keď len najvyšší kňaz mohol raz za rok vstúpiť do Svätyne svätých. Na záver, „čas Pánovej žatvy“ hovorí o povolaní kresťana ísť do celého sveta a robiť učeníkov zo všetkých národov. 

Jubileum

„Toto sú témy veršov – hlásanie, spravodlivosť, jednota a uctievanie. Rozhodol som sa vyjadriť tieto myšlienky odkazom na biblické postavy, ktoré tieto cnosti predstavovali v Starom zákone. V podstate je to pieseň nádeje pre Cirkev a svet v časoch veľkých skúšok.“

Refrén je definitívnym vyhlásením nádeje – Kristovho návratu. Je parafrázovaný z kníh Zjavenia a Daniela a z videnia prichádzajúceho Kráľa a odkazuje na návrat Krista a rok Jubilea. Jubileum je výstižný opis toho, čo sa stane, keď Kristus vstúpi do života človeka; dlhy sú zrušené a zajatec je prepustený na slobodu.

Zvyšok je história

„Tieto myšlienky mi prebleskovali hlavou, keď som jednu nedeľu v roku 1995 prišiel skoro ráno do kostola. Mali sme dve bohoslužby a pastor počas prvej hovoril o „údolí suchých kostí“ z Ezechiela. Počas tridsiatich minút medzi bohoslužbami som si v kuchyni nášho kostola zapísal slová a akordy a na konci druhej sme ich spoločne zaspievali.

Zvyšok je história. V Cirkvi neexistuje žiadny mechanizmus, ktorý by prinútil ľudí spievať konkrétnu pieseň. Pokiaľ ide o mňa, pieseň bola pre náš zbor, v ten deň a v ten čas. Boh mal očividne iné plány a teraz sa spieva takmer po celom svete.“ A my len dodávame, že 25 rokov už aj na Slovensku.

Zdieľanie článku